مشاهیر کشور مجارستان

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مجارستان
  4. chevron_right
  5. اطلاعات عمومی مجارستان
  6. chevron_right
  7. مشاهیر کشور مجارستان

مشاهیر کشور مجارستان

مشاهیر کشور مجارستان

ادوارد تلر پدر بمب هیدروژنی

صد سال پیش در پانزدهم ژانویه سال ۱۹۰۸ ادوارد تلر (Edward Teller) متولد گردید، مردی که او را پدر بمب هیدروژنی ‌نامیده اند.

زندگی ادوارد تلر نمادی از تلفیق دانش و سیاست در قرن بیستم بوده است، قرنی که دو جنگ جهانی در آن انجام شد.

در مورد مردانی مثل ادوارد تلر که در تاریخ پرفراز و نشیب قرن بیستم نقش مهمی داشته‌اند، به سختی می‌توان قضاوت کرد. او از معدود دانشمندانی است که از نظر عده‌ای، عرصه‌ی دانش دیگر ستاره‌ای مثل او نخواهد داشت و از نظر عده دیگری، بهتر بود که تاریخ بشریت اصلا مردی مثل او را تجربه نمی نمود!

مشاهیر کشور مجارستان

مشاهیر کشور مجارستان

ایگناس گلدسیهر

ایگناس گلدسیهر از مشاهیر اسلام شناس مجارستانی یا هنگری بوده که از یک خانواده یهودی در ۲۲ ژوئن ۱۸۵۰ در بوداپست متولد شد. تحصیلات خود را در دانشگاه بوداپست و نیز دانشگاههای برلین و لایپزیگ در رشته الهیات اسلامی و السنه سامی به پایان رساند و در ۱۸۷۰ به اخذ دکترا از دانشگاه لایپزیگ نائل شد. سال ۱۸۷۳ به سوریه سفر کرده و مدتی ملازم صحبت شیخ طاهر جزایری از دانشمندان سوریایی بود و از محضر درس وی استفاده کرد و سپس به فلسطین و مصر عزیمت نمود و از اساتید دانشگاه ازهر در مورد زبان و ادبیات عربی و فقه و اصول و حدیث و تفسیر آن بهره مند گردید. اصولاً نیز با لباس مصری در کلاس درس حاضر می شد.

مارسل یانوکوویچ

مارسل یانکوویچ متولد سال ۱۹۴۱ می باشد و از سال ۱۹۶۰ با استودیو پانونیا فیلم همکاری می‌کرد.

او از سال ۱۹۶۳ ساخت فیلم‌های پویانمایی مستقل را شروع ‌کرد و به عنوان طراح گرافیک و پویانما در ساخت فیلم‌ با کارگردان‌های زیادی که تعدادشان به چند صد نفر می‌رسد مشارکت می‌کند. کارگردانی، نگارش فیلمنامه و طراحی تعدادی از مجموعه‌های تلویزیونی مانند گوستاووس، داستان‌های عامیانه مجار و افسانه‌های تاریخ مجارستان به عهده او بوده است.

بلا بارتوک

بلابارتورک، پیانیست و آهنگساز مجارستانی در ۱۵ مارس ۱۸۸۱ در « ناگیسنت میکلوس » متولد شد و ۱۰ سال بیش نداشت که نخستین دروس پیانو را از مادرش آموخت.آموزش او از سال ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۹ زیر نظر استادش « اِرکِل » دنبال شد و از ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۳ به تحصیل در کنسرواتوار مجارستان پرداخت.از اساتید وی می توان « توما = استاد پیانو » و « کِسرِل = استاد آهنگسازی » را یاد نمود. او پس از اتمام تحصیلاتش در کنسرواتوار بوداپِست مشغول به تدریس شد.بارتوک در طول زندگیش همیشه معتقد به برابری و برادری ملت ها بوده و می گفت  موسیقی من در خدمت صلح و افکار بشردوستانه است.

پوشکاش اسطوره مجارستان

مثل خیلی دیگر از ستاره‌های جهان فوتبال، بهترین سرگرمی دوران کودکی فرانس هم فوتبال بود و مادر او همواره برای اینکه خود را از شر اذیت‌های کودکانه او رها کند، یک توپ به او می‌داد و فرانس، ساعت‌ها مشغول بازی با آن می‌شد.

فرانس در دوران نوجوانی خود تصمیم گرفت به فوتبال بازی کردن در خیابان‌های بوداپست پایان دهد و به صورت حرفه‌ای به فعالیت ورزشی خود بپردازد؛ به همین خاطر بود که تصمیم گرفت به تیم نوجوانان کیس‌پست بپیوندد. پس از سپری‌کردن چند سال در کیس‌پست، پوشکاش به تیم بزرگسالان این باشگاه پیوست. خیلی‌ها می‌گفتند به این خاطر که پدر فرانس سرمربی کیس‌پست است، او به این تیم آمده ولی او آن‌قدر در این تیم خوش درخشید که دیگر منتقدی برایش باقی نماند.

گئورگ لوکاچ

(متولد ۱۸۸۵- درگذشته ۱۹۷۱) فیلسوف، نویسنده، منتقد ادبی، و تئوریسین و مبارز کمونیست مجار ، کمیسر فرهنگ و آموزش در حکومت سوسیالیستی کوتاه‌مدت مجارستان در ۱۹۱۹ بود.

لوکاچ، از سران «شورش مجار» در سال ۱۹۵۶ بود که طی آن مردم علیه حکومت استالینیستی به پا خواستند.

از لوکاچ آثاری در زمینهٔ تئوری مارکسیستی زیبایی‌شناسی که با کنترل سیاسی هنرمندان مخالف بود، دفاع از انسانیت و تشریح مفهوم «از خود بیگانگی» برجای مانده‌است و در غرب کلا او را مارکسیستی با گرایشان انسان‌دوستانه می‌شناسند.

عبدالکریم ژرمانوس

عبدالکریم ژرمانوس از خاورشناسان مجارستانی و در شهر بوداپست متولد شد و تحصیلات عالیه خود را در رشته زبانهای عربی و ترکی دانشگاه اسلامبول گذراند.

وی درس خود را تحت تعلیم استادانی مانند  وامبری، گلدسیهر، به پایان رسانید و برای تکمیل مطالعات خود به موزه بریتانیا در لندن سفر کرد و بعد از بازگشت به بوداپست به سمت پروفسور زبانهای فارسی، عربی، ترکی، تاریخ اسلام و فرهنگ اسلامی در مدرسه عالی شرقی به تدریس مشغول گردید.

زیگموند تلگدی

زیگموند تلگدی از خاورشناسان مجارستان که در انینگ از توابع این کشور به دنیا آمده و تحصیلات خود را در بوداپست، برسلاو، روکلاو و پاریس در رشته زبانهای شرقی به پایان رسانید و از محضر درس ‹‹بن ویست››، ‹‹بروکلمان›› و ‹‹کوهن›› استفاده نموده است و در سال ۱۹۳۳ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه بوداپست نائل شد و از آن به بعد به تدریس فلسفه ایران پرداخت و از سال ۱۹۵۸ هم استاد زبان فارسی در همین دانشگاه شد. در حال حاضر آثار ارزشمندی از استاد تلگدی به رشته تحریر درآمده است.

مارک اورل استاین

مارک اورل استاین متولد ۲۶ نوامبر سال ۱۸۶۲ در بوداپست مجارستان است. وی متخصص در باستان شناسی، زبانهای شرقی بوده و در ده سالگی برای فرا گرفتن زبانهای لاتین، یونانی، فرانسه و انگلیسی به شهر درسدن آلمان فرستاده شد.

از ۱۸۹۷ تا ۱۸۸۴ در دانشگاههای وین، لایپزیگ و توبینگن به تحصیل پرداخت. سال ۱۸۸۴ از دانشگاه توبینگن درجه دکترای زبان شناسی دریافت نمود. زبانهای هندی و ایرانی را در دانشگاه توبینگن و با راهنمایی روت،که یکی از بزرگترین محققان به شمار می رفته است ، فرا گرفت و در زبان سنسکریت و فارسی پیشرفت قابل توجهی کرد. سال ۱۹۱۹ از دانشگاه پنجاب هند درجه دکتری در زبانهای شرقی دریافت نمود.

شاندور پتوفی شاعر مجارستانی

شاندور پتوفی بزرگترین شاعر انقلابی مجارستان بود که در ردیف معروفترین شعرای جهان قرار دارد. پتوفی شاعر و قهرمانیست که شعر او و زندگانی او یکجا مظهر تمایلات آزادیخواهانه یک ملت بود.

پتوفی در روز اول ژانویه سال ۱۸۲۳ در یکی از دهات کوچک مجارستان بنام کیش‌کوروش متولد گردید. خانواده او یک خانواده دهاتی و پدرش یک دهقان بود که بعدها دکان کوچکی در ده خود باز کرد و مادرش هم یک زن روستایی ساده بود با اینهمه پدر و مادر پتوفی تمام کوشش خود را بکار ‌بردند که فرزندشان آنقدر که می‌تواند تحصیل نماید.

زندگی پتوفی از دوران کودکی با فقر و تنگدستی سپری شد و از سن ۱۶ سالگی بصورت یک رشته ناگسستنی از رنجها و مبارزات وی در‌آمد. نخستین اشعار وی که از این زمان آغاز می‌شوند ، رنجهای او و در عین حال عطش سیری ‌ناپذیرش را برای دانستن بیان می‌کند. او در این زمان از مدرسه گریخت و بعنوان هنر‌پیشه تئاتر مدتهای دراز با پای پیاده در دشتهای بی‌انتهای وطن خویش سفر نمود.

برای اطلاعات بیشتر:

 

آیا نیاز به مشاوره دارید؟
به روی علامت وااتس آپ پایین صفحه کلیک کنید یا فرم تماس با ما و
یا ثبت نام آنلاین را پر کنید تا ما در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم.

 

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 5 =

فهرست